Hasta No.5 Rolünde Xiao Zhan “A Dream Like A Dream”

Hasta No. 5 rolünde Xiao Zhan

-A Dream Like a Dream-

Hikaye Tanıtımı

Hikaye bir hastanın etrafında hayat buluyor. Tıbbi bilim hastalığına bir çare bulamadığında araştırmaya başlıyor. Ana tema araştırma, ölüm ve hayatın tekrar eden düzenini konu alıyor. Tüm gösteri, ana karakterin ömrünün sonundan 20. Yüzyılın sonlarındaki başlangıcına; Asya’dan Avrupa’ya; yaşamdan ölüme; acıdan özgürlüğe doğru uzanan büyük bir macera.

Yeni mezun olmuş bir doktorun çalıştığı hastanedeki ilk gününde bir hastane odasında bulunan beş hastadan dördü ölmüştür. Doktor eğitimi boyunca geçirdiği bu yılların ona tıbbi bilim işe yaramadığı zamanlarda ölümle yüzleşen bu çaresiz hastalara nasıl yardımcı olabileceğini öğretmediğini fark eder. Onlar korku ve dehşetle birer birer moral verenleri ve avutanları olmadan ölürken, sadece orada öylece işe yaramaz bir seyirci gibi bir köşede dikilebilmektedir. Doktor, Hasta No. 5’in hikayesini anlatması için çok çaba sarfeder. Onun hikayesiyle diğer karakterlerin hikayeleriyle birlikte onların rüyalarına giriş yapılır…

“Bu bilinmeyen hastalık beni bulduğunda her şey değişti. Bu hastalığı bir yerlerden tanıyor muydum? Neden bana geldi? Bilmiyorum, ama geldi ve yapabileceğim bir şey yoktu, başka şansım yoktu.”

Resim

Birinci Kısım

Hasta No. 5’in ailesi bir hastalık sebebiyle çocuğunu kaybettikten sonra birbirinden kopmuş ve eşi ortadan kaybolmuştur. Kendisi de gizemli bir hastalığa yakalanmış ve çok zamanı kalmamış, böylelikle dünyayı gezmeye karar vermiştir. Paris’e ulaştığında Jiang Hong adında bir kadınla tanışır ve ikili birbirlerine karşı duygular beslemeye başlar. Kadın onu hayattaki sırların başka sırlarla çözülmesi gerektiğini söyleyen birine götürür. Şatonun arakasında “ona ait olan göl” ile birlikte şatonun içinde Fransız bir kadınla Çinli bir adamın çizilmiş resmini görecektir. Hasta No. 5, şatonun kahyasından çizimdeki kadının hala Shanghai’da olduğunu öğrenir. Böylelikle Jiang Hong’dan ayrılır ve nihayet çizimdeki kadını, hikayesini anlatmaya başlayacak olan kadın Gu Xiangian’ı bulur.

İkinci Kısım

Xiangian hikayesini anlatmayı bitirdiğinde Hasta No 5.’in kollarında can verir. Hasta No. 5 aniden bir farkındalık yaşar ve Paris’e Jiang Hong’u bulmaya döner ama ne yazık ki onu bulamaz. Eve döndüğünde hastalığının ölümcül boyutunu öğrenir. Nihayetinde ölmeden önce hikayesini bu genç doktora anlatır.

•”Hanımefendi bana Beyefendi demeyin, Bana sadece No. 5 diyin. 1, 2, 3, 4, 5 derkenki gibi 5. Çünkü en sonunda insanlar hastanedeki yataklarındaki numaralardan başka bir şey değildir.”

•“Bu doktor hiç güven vermiyor! Bir günde dört hastasını kaybetti! Hasta No. 1, 2, 3, 4 ve sanırım bu hafta beşincisi de olacak!”

•”Daha sonrasına saklamak zamanı olan insanlar içindir.”

•”Neyi arıyorum? Bilmiyorum. Bana şevk veren ne? Onu da bilmiyorum.”

•”İşten sonra buraya gel ve bir mum getir. Umarım ki mum bitmeden hikayemi anlatmayı bitirebilirim.”

•”Nefes alışını duyabiliyorum. Bu sana komik mi geldi? Bu telefon görüşmesi için sen para ödüyorsun… Sorun değil, çokça zamanım var ve uykum yok. Tüm gece burada durabilirim!”

•”Sonra bir doktor geldi, bana hikayemi anlatmam gerektiğini söyledi. Ben de anlattım. Hikayede birçok insan vardı -hepiniz vardınız. Şimdi hikayem bitti, hepinize teşekkürler, artık gidebilirim.”

Resim

Seçilmiş Sahneler & Replikler

Jiang Hong: Hey! Bütün yatağı kendine alamazsın!

No5: Ama senin sadece bir yatağın var.

[Doğrularak oturur.]

No5: Şuna ne dersin, sırayla uyuyacağız. Her 4 saatte bir vardiya değiştireceğiz ve eğer ilk sen uyursan, dışarı çıkıp etrafta yürüyeceğim.

Jiang Hong: 1,3,5 ve 2,4,6’ya göre yapalım.

No5: Tamam. Pazartesi, Çarşamba ve Cuma ilk sen uyu. Ben de Salı, Perşembe ve Cumartesi günleri ilk uyuyayım.

Jiang Hong: Peki ya Pazar? Pazar günü, birlikte uyuyacağız.

No5: Bugün hangi gün?

Jiang Hong: Pazar.

[Jiang Hong, No5’i yatağa doğru çeker. İkisi sevişir. Işıklar söner.]

•“Birbirimize baktığımız zaman, neden bilmiyorum, ama özel bir şey hissediyorum.”

No5: Bir tatile çık ve benimle Şanghay’a gel. O kişiyi bulduğum zaman, sana Pekin’e kadar eşlik edeceğim.

Jiang Hong: Bunu bilerek yapıyorsun.

Geri dönemeyeceğimi biliyorsun, kara listedeyim.

No5: Eğer yüzleşmezsen, mücadeleni nasıl geçeceksin?

Jiang Hong: Gölün yakınlarındayken sen de gördün, bu mücadeleyi geçemeyebilirim. Sen git kendininkini geç.

No5: Eğer sen gitmezsen, ben de gitmem.

Jiang Hong: Bunu kendin söylüyorsun, o zaman ikimiz de Paris’te kalacağız, bunu yapabilir misin? Gözlerime bak! Bir resme mi güveniyorsun, yoksa hemen önünde duran Jiang Hong’a mı? Eğer gidersen, bu hayatta birbirimizi bir daha asla görmeyeceğiz, biliyorsun!

•  “Gitti. O anda, surat ifadesinde bir şey gördüm. Sonunda sessizliğin anlamını biliyordu. Umarım bu son sessizlik, kendi yolunda ilerlemesinde ona yardım eder. Gu Xianglan öldüğünde, elini tuttum ve bana her şeyin şeffaf hissettirdiğini söyledi. O hissi şimdi anlıyorum, elin bile şeffaf hissettiriyor…”

•  “Gerçekten burada mısın? Bu bir rüya gibi. Bir rüyanın bir saniye ya da bin yıl sürmesi, bunun bir rüya olduğu gerçeğini değiştirmez.”

•  “Belki de ölüm; bir insan sinema bileti almaya giderken, yanındaki insanın sonsuza kadar gözden kaybolması gibidir. Ya da, birinin araba kazasından sonra ayağa kalkıp iyi olduğunu fark etmesi, üzerindeki tozları silkip yeni bir hayata başlamak için ayrılması gibidir…”

•  “Sonunda anlıyorum. Bu dünya, bedenlerimiz, bizim tarafımızdan tuğla tuğla inşa edilmiş. Biz kendimizin mimarlarıyız, kendi evlerimizi inşa ediyoruz. Bu evi yaparken iyi bir iş çıkarmadım, umarım gelecekte daha iyi bir tane yapmak için bir şansım olur.”

•  “N’apıyorsun? Yeniden nefes mi alıyorsun? Şimdi her şeyin şeffaf olduğunu anlıyorum, görüyorum! Acımı alıp götürmek, bana mutluluğunu vermek mi istiyorsun? Ayrılan kişi benim, bu bitirmem gereken bir şey. İzin ver istemediğin her şeyi götüreyim!”

Resim

•  “(Nefes al) Acını alacağım, (nefes ver) ve sana mutluluğumu vereceğim.”

Herhangi biri yüzümü gördü mü? Sanırım hatırlıyorum; sanırım unuttum.

Eskiden rüyalarımda gözükürdün, sanırım hatırlıyorum; sanırım unuttum.

Eskiden hikayelerinde şarkı söylerdim, sanırım hatırlıyorum; sanırım unuttum.

Seçilmiş sahneler & replikler

•  “Seni suçlamıyorum. Sadece sana diyorum ki; buraya gelmemiz söylendi, ve sonra ne? Ben de ciddiyim, her gün sadece daireler içinde dönüp dönüp duruyoruz, dışarıdan içeriye, ve sonra geri dışarıya. Ama neye baktığımızı bilmiyoruz, ve gölde hiçbir şey göremiyoruz, sadece senin çukurlar kazdığını görüyoruz, ya 10,000 çukur kazsan ne olur?”

•  “N’apıyorsun? Nefes alıyorsun. Nefes aldığını duyabiliyorum. Çok sesli. İki saat mi bekledin? Sadece orada… nefes alıyorsun?”

•  “Bugün bütün hikayemi anlatmayı bitireceğim.”

No. 5: Geri dönmek mi istiyorsun?

Jiang Hong: Evet, ama kara listedeyim. Ama aynı zamanda bir sürü yere gitmek istiyorum. Tayvan’a da gitmek istiyorum. 

No. 5: Tayvan’a ne için gitmek istiyorsun?

Jiang Hong: Seni bulmak için.

No. 5: Tamam. [Duraksar.] Söylemesi sor. Orada olmayabilirim.

Jiang Hong: Neden?

No. 5: Ben… ben çok seyahat ederim. Ve böyle zamanlarda, kimse belli bir vakitte nerede olacağımı bilmez. Ah, enerjim olasıya kadar bekle! Sana detaylıca anlatacağım.

Jiang Hong: İyi misin? Neden çok terliyorsun? [Yüzünü okşar.] Yüzün yanıyor!

No. 5: İyiyim. Soğuk algınlığı. Hastayım. Uzanabilir miyim?

Jiang Hong: Ne içmek istersin?

No. 5: Vodka

Jiang Hong: Ona bir bardak ılık süt verin. (Fransızca)

No. 5: Anlayabiliyorum. Vodka istiyorum.

Jiang Hong: Ama sen Fransızca konuşmadığın zaman o seni anlamıyor.

Jiang Hong: Gerçekten Japon mu olduk şimdi?

No. 5: Hai!

Jiang Hong: Açıklayacak zamanımız bile olmadı!

No. 5: Hai!

Jiang Hong: Nasıl Japonca konuşuyorsun? Bana da öğret.

No. 5: Nasıl bilecekmişim?

Jiang Hong: O zaman acele et ve öğren.

No. 5: Arigatou!

Jiang Hong: Bunu herkes bilir!

*Replikler eski oyundan çevrilmiştir. Yeni oyunda değiştirilmiş olabilir.

Beijing Youth’un “A Dream Like a Dream”de Xiao Zhan hakkında haberi

Resim

Eğer biri hayatı boyunca sadece bir oyun izleyebilseydi, “Teahouse” ve “A Dream Like a Dream”i seçenler büyük çoğunluğu oluşturabilirdi ve ikincisini seçenler de kendilerini yüksek ihtimalle bir rüyanın içinde kaybetmek isterdi. Gerçi “A Dream Like a Dream” hiçbir zaman ünlülerle tiyatro arasında karşılıklı destek konusunda bir eksiklik yaşamasa da, bu yıl bir Top yıldız, Lai Shengchuan tarafından yaratılan bu büyük sistemde bir X Faktör haline geldi. “Sanırım hatırlıyorum; sanırım unuttum.” Hasta No.5’in mırıldanmaları, sanki etraftaki her şey kıpırdamadan duruyormuş gibi sessiz ve net.

Birçok insanın gözünde, Wang Keran sıklıkla bazı önemli roller için daha önce sahne deneyimi olmayan aktörleri kullanıyor. Sanki bir oyunun ona göre yol haritasında, tiyatro performansı için minimum bir seviye yok. Bunu, Wang Keran şu şekilde açıklıyor, “Bir seviye var, ama bir insanın bu seviyeyi geçip geçemeyeceğine karar vermek benim işim. Zihnimdeyse, bu seviye geleneksel eğitim değil; bir aktör için en önemli olan şeyler yetenek ve beceridir. Bir sürü insan tüm hayatı boyunca oyunculuk yapmıştır ama yine de yapay hissettirirler ve o tutkuları yoktur. İzleyiciyi fethetmek sadece kitaplara bağlı kalmak değildir.”

İlk filminden sonraki 15 yıl boyunca, Wang Keran’ın aktör seçim tarzı ses kullanımı ya da seçmelere katılmak üzerine değil; sıklıkla bir fincan kahveye, bir bardak çaya ya da bir yemeğe göre olur. “Bu 15 yılı aşkın süredir, kısa bir sürede bir aktörü değerlendirebilmek eğitimim sayesinde kazandığım bir yetenek. The Chairman of the French tiyatro festivali önemli bir sanat yönetmenini tanıtmıştı ve onun da aktör seçim tarzı, o insanlarla bir kahve içmek üzerineydi. Kahveden sonra, onları kullanıp kullanmayacağını biliyordu.”

İlk gösterideki Li Yuchun’dan 9. Yıldönümü özel gösterilerindeki Xiao Zhan’a kadar, “A Dream Like a Dream” hiçbir zaman top yıldız kıtlığı çekmedi. Ünlülerin “A Dream”den sağladıkları karşılıklı tatminle ilgili, Wang Keran, Xiao Zhan’ın bir oyuncu seçim danışmanı tarafından önerildiğini açıkladı. “Danışmanın Xiao Zhan’ı tanıttığını duyduğum zaman, onunla Wuxi’de aynı otelde kaldığım bir dönemi hatırladım. O zamanlar, çok fazla hayranı vardı ve çılgınca bir popülariteye sahipti. Yönetmen ya da yapımcı olarak, ben de genel olarak sosyal olaylara dikkat eden biriyim. Sahneyi kurma aşamasında, şimdiki zamana dikkat etmek benim işleri yapma şeklim.”

Wang Keran inanıyor ki “Xiao Zhan’ın etrafındaki bu sosyal, olağanüstü enerji daha önce bildiğim her şeyden tamamen farklı, ve övülesi karakter özellikleri de onu düşünürken tartıya ek bir ağırlık koymuştu. Tesadüfen, Bay Cao Yu’yu hatırlamak için özel bir etkinlik planladığımız ve hazırladığımız zamanlar, Öğretmen Wan Fang’la sohbet etmesi için genç bir aktör bulmak istedik, o yüzden Xiao Zhan’a Wan Fang’ın “You and Me” adlı kitabını verdim. Kitabı iki günde okuyup bitirmesini ve o kadar mütevazi, derin düşündüren sorular sormasını beklemiyordum. Bu onu yeni bir ışıkta görmemi sağladı.

Resim

Xiao Zhan’ın bu oyunla karşılaşmasını da Wang Keran şöyle ifade ediyor, “O zamanlar onu “Thunderstorm” ve “Thunderstorm: Sequel”de Zhou Chong rolünü oynaması için davet edecektim ama sonra aurasının  “A Dream Like a Dream”deki Hasta No.5’e daha çok uyduğunu hissettim. Ona senaryoyu verdim. Defalarca kez yapılan okumalardan ve birkaç günlük sessizlikten sonra, Xiao Zhan bu karakteri sevdiğini ifade edip katılmak istediğini söyledi.”

“A Dream”i ilk kez prova edişimizi hatırlıyorum da, Li Yuchun’un etrafı Drama Akademisi ve Beijing Film Akademisi mezunlarıyla çevriliydi. O zamanlar kendisini şöyle tanıtmıştı, “Merhaba millet. Ben Li Yuchun, Sichuan Müzik Akademisi’nden mezun oldum. Daha önce hiçbir oyunda yer almadım.” Xiao Zhan ekibe ilk katıldığında böyle bir tanıtımı olmamasına rağmen, oyunculuğu yapım ekibini şaşırmıştı. “Birçok oyuncu daha repliklerini ezberleyememişken, Xiao Zhan hepsini mükemmel bir şekilde ezberlemişti. Doğuştan zeki olan bir insan işe koyulduğunda, sonuçları hayal edebiliyorsunuz.” İzleyici bakış açısından Min Guo Qipao ile ince ve yakışıklı Hasta No.5, seyirciyi görsel olarak tatmin edecek iki büyük şeydi. Bu kez, Yan Yan ve Xiao Zhan Hasta No.5 rolünü oynadılar ve bu rolün benzersiz karakterini yansıtan gizemli bir bağlantı yarattılar.

Odaklandıktan ve role daldıktan sonra, Xiao Zhan tiyatrodaki en büyük zorluğun, en samimi duygularını anında sunup sunamayacağı olduğunu keşfetti. Sahneye çıkmadan önce ısınıp tüm vücudunu buna hazırladı. Gala sahnesinde, Xiao Zhan terleyen avuç içleriyle, “uzun” bir yolculuğu ilk adımını attı. O anda, herkesin aurasının uyumlu hale geldiğini hissetti. Hayatının ilk oyunu, Wuhan’a saygı göstermek için yapılan bir vakıf etkinliğindeydi. “Pandeminin ön saflarında savaşan her bir kahramana teşekkür ediyorum. Wuhan’a baharı getiren sizin azminizdi.” derken olağan ve içtendi.

Son zamanlarda internette Xiao Zhan’ın “A Dream Like A Dream” provaları için günde 100 Yuan aldığı ortaya çıktı ama bu tiyatroda normal bir şey, kişisel bir durum değil. Wang Keran on yılı aşkın bir süredir, ünlü oyunculara ve diğer oyunculara aynı şekilde davranılması gerektiğine ve eşit derecede saygı görmeleri gerektiğine inanıyor. “Uyumlu olduklarından ve sürecin hızlı ve sağlam olduğundan emin olmanın tek yolu budur.” Oyuncu kadrosundaki herkes onun değerlendirmesi ve yargıları üzerine  davet edilmiş olmasına ve hepsini çok sevmesine rağmen, Wang Keran için Xiao Zhan’ın görünüşü ve durumu Hasta No.5’in keskin ve saf ruhuna ziyadesiyle iyi uyuyordu. “Genel olarak bütün nitelikleri bu rol için olağanüstü ve seyircinin güvenini ve sevgisini kazanmasını sağlıyor.”

İngilizce çeviri: xzhan1005
Türkçe çeviri: Xiao Zhan Info Turkey

Yorum bırakın